Pages

Saturday, January 8, 2011

Hutan Simpan Belum

Masa on da way dari Kedah ke Kelantan aku lalu Hutan Simpan Belum. Sangat cantik tempat ni…selama ni aku just dengar je nama hutan ni, tapi bila dapat tengok dengan mata kepala aku sendiri..ianya memang awesome…

For those who don’t know, Hutan Simpan Belum merupakan sebuah hutan dara berusia 130 juta tahun (lebih tua dari Hutan Amazon…hebat). Hutan dara tu maksudnya hutan yang tak pernah diterokai oleh manusia lagi. 


Ianya seluas 290, 000 hektar  dan terletak terletak di utara Tasik Temenggor, di bahagian utara Negeri Perak. 

Huh..aku drive dari Kulim ke Kelantan ikut Gerik, Hutan Belum ni kira macam tengah2 perjalanan la


Tapi aku just lalu je…lepak jap kat Hentian Banding…kat situ ada disediakan bot untuk masuk ke hutan. Macam2 aktiviti boleh buat, boleh berkhemah, memancing. Aku dengar kaki pancing suka pergi memancing dalam hutan ni…khabarnye ikan bosar2..


Tempat naik bot kalau nak masuk dalam hutan








Selepas lepak dalam 1 jam aku pun sambung semula my journey to Kelate.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...